Uzaktan çalışan ile ofis çalışanı aynı haklara mı sahip?

      05.10.2021
      Uzaktan çalışan ile ofis çalışanı aynı haklara mı sahip?

      Koronavirüs salgınının tüm dünyayı etkisi altına alması ile birlikte uzaktan çalışma sistemi daha yaygın hale geldi. Ancak uzaktan çalışmanın bu kadar aktif olması ile birlikte pek çok kişi aynı şeyi merak ediyor. Ofis çalışanları ile uzaktan çalışanlar aynı haklara mı sahip? İşte tüm detaylar…

      İş kanununda uzaktan çalışma ilk kez 2016 yılında düzenlendi aslında uzaktan çalışma sistemi sosyal güvenlik mevzuatında bulunan bir sistemdir. İşçi ve işveren arasında yapılan sözleşmeye göre uzaktan çalışma yapmaları mümkün. Bu anlaşmaya göre çalışan işveren tarafından verilen iş organizasyonuna göre evinde veya teknolojik iletişim araçları ile işyeri dışında bir noktada çalışması olarak tanımlanmıştır. Daha öncesi hayatımızda olan bu kavram pandemi döneminin de girmesi ile birlikte pek çok kimse tarafından da öğrenilmiş oldu. 2020 yılı Mart ayında koronavirüs salgını ile mücadele kapsamında pek çok sektörde uzaktan çalışma sistemi hayata girmiş oldu. Bu konuda büyük başarılar sağlamış kuruluşlar da oldu. Hatta bir süre kamu kurum ve kuruluşlarında da uzaktan çalışma sistemi uygulandı. Bununla birlikte uzaktan çalışmanın usul ve esasları da kural olarak belirlenmiş durumda. Salgınla birlikte Çalışma Bakanlığı tarafından Uzaktan Çalışma Yönetmeliği de yayımlanmış oldu. Yönetmelik 10 Mart 2021 tarihinde 31419 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Uzaktan çalışma ile birlikte şu başlıklar öne çıkmış oldu:

      • Uzaktan çalışma ile birlikte yazılı iş sözleşmesi yapılacak.
      • İş sözleşmesi içerisinde uzaktan çalışmanın yapılacağı süre de yer alacak.
      • İşveren uzaktan çalışma süresinde iş sağlığı ve güvenliği önlemleri konusunda gerekli eğitimler ve bilgilendirmelerde bulunacak.
      • Tehlikeli kimyasal madde ve radyoaktif maddelerle çalışma, bu maddelerin işlenmesi ya da söz konusu maddelerin atıkları ile çalışma, biyolojik etkenlere maruz kalma riski bulunan çalışma işlemlerini içeren işlerde uzaktan çalışma yapılamayacak.

      ÇALIŞAN UYMALI MI?

      Uzaktan çalışma ile ilgili yönetmelikte çalışan ve işveren anlaşmasına göre yapılacağı belirtiliyor.

      Yönetmeliğin 14. Maddesinde ‘İş ilişkisi doğrudan uzaktan çalışma sözleşmesi ile kurulabilir veya halihazırda işyerinde çalışan işçinin iş sözleşmesi, işçinin  ve işverenin anlaşması halinde, uzaktan çalışma sözleşmesine dönüştürülebilir’ yer alıyor.

      Yeni aynı madde şu hükümde yer alıyor ‘Uzaktan çalışmanın mevzuatta belirtilen zorlayıcı nedenlerle işyerinin tamamında veya bir bölümünde uygulanacak olması halinde uzaktan çalışmaya geçiş için işçinin talebi veya onayı aranmaz.’

      YAZAR BİLGİSİ
      YORUMLAR

      Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.