Hususi pasaport nedir? Kimlere verilir?

      Hususi pasaport nedir? Kimlere verilir?

      Gezi, iş, sağlık, turizm, eğitim ve görev gibi nedenlerden dolayı yurt dışına çıkacak olan birey ve görevlilere, görev alanına göre farklı türde pasaportlar verilmektedir. Bu pasaportlar hem yurt dışı seyahati için zorunlu bir belge hem de gidilecek ülkede geçerli olacak bir kimlik görevi görecektir.

      Yurt dışına çıkacak bireylere, görev durumları ve seyahat amaçlarına göre farklı türde pasaportlar verilmektedir. Bu pasaportlar devlet görevi dolayısıyla yurt dışına çıkanlar, çeşitli sportif faaliyetler için yurt dışına çıkanlar, iş, eğitim ve sağlık gibi umuma mahsus olarak yurt dışına çıkacaklar için ayrı olarak belirlenmiştir. Bunlardan birisi de devlet adına çalışan memurlara ve belirli şartları taşımaları halinde ailelerine verilen yeşil pasaport olarak da bilinen hususi pasaporttur.
      Peki, Hususi pasaport nedir? Kimlere verilir ve hususi pasaport almak için gerekli belgeler nelerdir? Tüm detaylar haberimizde…

      HUSUSİ PASAPORT (YEŞİL PASAPORT) NEDİR?

      Yeşil pasaport olarak da bilinen hususi pasaport, devlet için çalışan memurlara ve ilgili kurumların belirlediği şartları taşıması halinde bu memurların ailelerine azami 5 yıllık süre ile verilen bir pasaport türüdür. Yeşil renklidir ve bu nedenle Yeşil pasaport olarak da bilinir. Bu pasaporta sahip olan bireyler pek çok ayrıcalıktan yararlanabilir. Dünya genelinde birçok ülkeye belirli süreyle vizesiz seyahat etme ayrıcalığı tanımaktadır.

      HUSUSİ PASAPORT (YEŞİL PASAPORT) NASIL ALINIR?

      Hususi pasaport başvurusu için randevu alınması gerekir. Randevular Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü resmi sayfası olan https://randevu.nvi.gov.tr/#/nvi/anasayfa internet sitesi üzerinden alınabilmektedir. Sayfaya girildiğinde ana ekrandan “Pasaport Randevu Al” tekmesine tıklanır. Açılan sayfada anlatılan hususları “Kabul Ediyorum” seçeneği seçilerek devam edilir. Tekrar açılan sayfadan “Hususi Pasaport (Yeşil)” seçeneği seçilir. Daha sonra izlenen yol üzerinden randevu oluşturulur. Randevu tarihine istenilen belgelerle birlikte gidilmeli ve başvuru işlemleri gerçekleştirilmelidir. Yaş ayrımı yapılmaksızın tüm başvurular şahsen yapılacaktır.

      HUSUSİ PASAPORT İÇİN GEREKLİ BELGELER NELERDİR?

      Hususi pasaport için başvuruda bulunacak olan bireyler aşağıdaki belgeleri tamamlamaları gerekmektedir.
      • Çalışan memurlar, çalıştıkları kurumun il, bölge veya genel müdürlüğünce hazırlanmış imza sirküleri,
      • Emekli memurlar, emekli oldukları tarihte verilen kadro bilgisini gösteren belge,
      • Memurluktan istifa eden memurlar, çalıştığı dönemdeki kadrosunu gösteren belge,
      • 18 yaşından küçükler için ailesinden alınmış muvafakatname,
      • 1 adet biyometrik fotoğraf,
      • Kimlik kartı veya nüfus cüzdanı aslı ve fotokopisi.
      • Birinci derece kadro ile emekliliğe hak kazanmış olan belediye başkanları için; Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kamu Görevlileri Emeklilik Daire Başkanlığından alınan durumlarını gösterir resmi yazı,
      • Ebeveynlerinin hakkından dolayı hususi damgalı pasaport alacak engelli ergin çocuklar için “Sağlık Kurulu Raporu”,
      • Daha önce iptali yapılmamış eski pasaport,
      • Başvuru öncesinde pasaport defter bedelinin ödendiğini gösteren dekont,
      • Hususi pasaportlarda harç parası alınmamaktadır,

      • Çalışan kamu görevlileri, ihracatçılar ve avukatlar için hususi damgalı pasaport talep formu.

      HUSUSİ PASAPORT KİMLERE VERİLİR?

      sadece devlet memurlarına, emekli sandığına kayıtlı kişilere ve belirtilen şartları taşıması halinde bu memurların ailelerine verilmektedir. Hususi pasaport alabilecek sınıflar aşağıdaki gibidir:
      • Eski TBMM Üyeleri ve eski bakanlara,
      • Birinci, ikinci ve üçüncü derece kadrolarda bulunan ya da emekli olmuş memur ve diğer kamu görevlilerine,
      • Görev süreleri boyunca büyükşehir il ve ilçe başkanlarına,
      • Birinci dereceden emekli olan eski belediye başkanlarına,
      • Devlet sporcularına,
      • Belirli şartlara tabi olmak üzere Özelleştirilen Türk Telekom, T.C. Ziraat Bankası, Halk Bankası ve Emlak Bankası çalışanlarına,
      • 2017’de çıkan “İhracatçılara Hususi Damgalı Pasaport Verilmesine İlişkin Esaslar” isimli yasa gereğince belirli ihracat oranlarını geçmiş iş adamlarına,
      • Yeşil pasaport alma hakkı bulunan kişilerin 25 yaşını aşmamış çocuklarına ve eşine yeşil pasaport verilir.

      HUSUSİ PASAPORT SÜRESİ NE KADAR?

      Hususi pasaport süreleri 6 aydan başlayarak azami 5 yıla kadar verilebilmektedir.

      YAZAR BİLGİSİ
      YORUMLAR

      Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.