Sosyal izolasyon hangi hastalıkları etkiliyor?

      18.05.2020
      Sosyal izolasyon hangi hastalıkları etkiliyor?

      Koronavirüs salgını dolayısıyla gerek yasaklarla gerekse de sosyal izolasyon nedeniyle evlere kapandık. Bu sürenin üzerinden yaklaşık 2,5 aylık gibi bir süreyi geride bıraktık. Bilim Kurulu ve Sağlık Bakanı’nın tavsiyelerine göre, koronavirüsle mücadeledeki en önemli önlem evde kalmak ve sosyal izolasyon.

      Pandemi sürecinde normalleşmeye başladığımız bu günlerde virüsün tekrar yayılma tehlikesine karşı sosyal mesafeyi korumak ve evde kalmak salgınla mücadele şüphesiz büyük öneme sahip. Ancak burada da başka bir sorun ortaya çıkmaktadır. Bazı hastalıklar hareketsizlikten kaynaklı olarak olumsuz etkilenebiliyor. Şimdi uzman görüşleri çerçevesinde sosyal izolasyon sürecinde hangi hastalıklar kötü etkileniyor ve buna karşın alınacak tedbirler nelerdir bunların detaylarına bakalım.

      SOSYAL İZOLASYON HANGİ HASTALIKLARI ETKİLİYOR?

      Koronavirüs salgını sürecinde ülke olarak günlük yaşamımızdan ve alışkanlıklarımızdan uzak bir hayat yaşamaya çalışıyoruz. Salgının bulaşma olasılığının yüksek olması dolayısıyla evlerimizde kalarak bu süreci atlatmaya çalışıyoruz. Evde kalma ve sosyal izolasyon süreci ile ilgili Kal ve Damar Cerrahisi Uzmanı Doç. Dr. Mert Dumantepe, “Koronavirüs salgını döneminde, sağlık tedbiri olarak evlerde kalıp enfeksiyon bulaşma riskini azaltıyoruz ancak evde kalmak; hareketsizliğe neden olabiliyor, bu da özellikle bazı hastalarda çok ciddi sorunlara yol açabiliyor.” diye uyarıda bulunuyor. Doç. Dr. Mert Dumantepe, evde kalmak koronavirüsle mücadele etmek konusunda oldukça etkili bir yol olduğunu, ancak hareketsiz kalmanın en az virüs kadar tehlikeli başka hastalıklara neden olabileceğini belirterek, özellikle bazı hastalık gruplarına dahil olan insanların pandemi sürecinde dikkatli olması gerektiğini söylüyor. Dumantepe, kalp ve damar hastalıkları, kas ve eklem hastalıkları ve hareketsizlik kronik hastalığı olanların bu durumdan fazlasıyla etkilendiğini belirterek, “Özellikle toplumda görülme sıklığına bağlı olarak diyabet, hipertansiyon, kolesterol yüksekliği, atardamar tıkanıklıkları ve kalp hastalığı gibi kronik rahatsızlıkları olanların hareketsiz bir yaşam sürdürmeleri halinde hastalıklarının ilerlemesi ve hayati tehdit oluşturması kaçınılmazdır.” diye değerlendirmede bulundu.
      Bu duruma karşı, nörolojik ve ortopedik problemi olan hastaların doktorlarının belirlediği planlama doğrultusunda egzersizler yapmalarının çok faydalı olacağı belirtilirken, sağlıklı olsa bile hareketsiz kalan ve sürekli oturan bireylerde miyalji ve hemoroid rahatsızlıklarının ortaya çıkabileceği değerlendiriliyor. Öte yandan bu dönemde sigara içen, doğum kontrol hapı kullanan, 4-5 saat boyunca hiç kalkmadan masa başında oturan veya çalışan bireylerin toplardamar tıkanıklığı yaşaması muhtemel bir sorun olarak karşımızda duruyor.

      DAMAR TIKANIKLIKLARINA DİKKAT!

      Pandemi sürecinde sosyal izolasyonda olan vatandaşların evlerinde mutlaka düzenli olarak egzersiz yapmaları gerektiğini ve bu düzenli egzersizlerin kalp ve damar sağlığı açısından sayısız faydası bulunduğunu belirten Doç. Dr. Mert Dumantepe, “Egzersiz kalp damar ve solunum sisteminin daha iyi çalışmasında çok önemli rol oynamakla birlikte tansiyon hastalarında tansiyon kontrolü, diyabet hastalarında şeker kontrolü sağlamada etkili olur. Düzenli yapılan egzersizin fazla kiloyu ve obeziteyi önlediği, insülin direncini azalttığı gösterilmiştir.” diye ifade diyor.
      Bunlarla birlikte, kötü huylu kolesterol olan LDL değerleri düşerken, iyi huylu kolesterol olan HDL değerleri yükselmektedir. Düzenli egzersizler ayrıca, özellikle bacak damarlarındaki kan dolaşımının artmasını, damar iç yüzeylerinde yağlanmaları, plak oluşumlarını ve damar tıkanıklıklarını azaltır ve önler.


      HER YARIM SAATTE BİR 5 DAKİKA EGZERSİZ YAPILMALI

      Kalp ve damar hastalıkları için, hareket içeren ve aerobik egzersizlerin ne kadar faydalı olduğu uzmanlarca ortaya konulmuştur. Bu egzersizler, vücuttaki çizgili kasları çalıştıran tempolu egzersizler olup yapılacak egzersizler hastanın yaşına, eklem sağlığına ve diğer sağlık sorunlarına göre belirlenmesi gerekmektedir.
      Uzmanlar yapılacak olan egzersizlerin hastaların severek yapacağı egzersizleri seçmeleri, bu egzersizlerin düzenli ve sürdürülebilir olması açısından çok önemli olduğu belirtilmektedir. Damar hastalıkları dışında, hareketsiz kalmaya bağlı gelişen kas ve omurga ağrılarından kurtulmak için de güne egzersizle başlanmalı, bel ve boyun ağrılarına karşı özellikle yarım saatte bir ayağa kalkılarak en az 5-10 dakikalık egzersizlerin yapılması gerekmektedir. Doç. Dr. Mert Dumantepe düzenli egzersizlerle ilgili olarak, “Damar sağlığını korumak için faydalı olduğu bilimsel olarak kanıtlanmış hareket miktarı; haftada en az 3 defa, her defasında en az 30-40 dakikayı bulan düzenli ve tempolu egzersizdir.” diyor.
      Egzersizlerin yaşa uygun olarak yapılması ve yine yaşa uygun tempoda düzenli olarak yapılması gerekmektedir. Her bireyin kendini bilmesi ve kapasitesine göre düzenli egzersizlerle efor sarf etmesi gerekir. Kişi kendine uygun tempoyu belirlemek için kalp hızını takip etmeli. Yeni başlanan spot için yüzde 50 bir kalp hızı yeterli olacaktır. Kalp hızı kısa sürede artıyorsa alışık olunmadığı anlamı taşır ve egzersizler azaltılmalıdır. Kalp hızı da yavaşsa egzersiz oranı artırılabilir.

      HAREKETSİZLİĞE KARŞI ALINACAK ÖNLEMLER

      Uzun süre evde kalıp masa başı çalışmak zorunda olanlar için; kısa süreli aralıklarla kalkıp yürüyüş yapmak, evde yeterli alan yoksa ayaküstü kalkıp çömelmek iyi gelecektir. Bununla birlikte idrar çıkışını artırarak kanın yoğunlaşmasına sebep olduğu için çay ve kahve gibi içecekleri az kullanmak, kan sulandırıcı ilaç kullanılıyorsa bunu düzenli olarak kullanmak da faydalı olacaktır. Diğer yandan, günde ortalama 2-2,5 litre su tüketmeye özen göstermek, oruç tutuluyorsa iftarla sahur arasında mutlaka bu miktarı 2,5 litreye tamamlamak gerekmektedir. Son olarak da kan dolaşımını rahatlatmak için bol kıyafetlerin giyilmesi faydalı olacaktır.

      YAZAR BİLGİSİ
      YORUMLAR

      Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.